سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت بسیار زیاد نماز عصر

شنبه 95/2/4
7:58 عصر
مسلمان

نماز عصر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که با آیات قرآن تصریح شده است چنانچه خداوند می فرماید:

download
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاهِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِینَ 238 بقره
در انجام نمازها و (به ویژه) نماز میانه (یعنی عصر، کوشا باشید و) محافظت ورزید و فروتنانه برای خدا بپا خیزید (و با خشوع و خضوع، در برابر دیدگان خود، هیبت و عظمت خدا را مجسّم دارید)
در این آیه به وضوح می بینیم که خداوند فرموده بر نماز ها محافظت کنید از جمله این نماز ها عصر است و در ادامه باز وسطی یعنی عصر را ذکر می کند پس چیزی که خداوند بر آن تاکید می کند اهمیتش قابل وصف نیست.
عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «الَّذِی تَفُوتُهُ صَلَاهُ الْعَصْرِ، کَأَنَّمَا وُتِرَ أَهْلَهُ وَمَالَ بخاری حدیث 626
از ابن عمر و او از رسول الله(صلی الله علیه و سلم) روایت است که فرمود:هر کس از او نماز عصر فوت شود مانند این است که خانواده و ثروتش را از دست بدهد.
فرض کنید خدای نکرده یکی از عزیزانتان را که خیلی دوست دارید و یا همه عزیزانتان را یکجا در سانحه ای از دست بدهید، اینجاست که تا ابد این حادثه وحشتناک در خاطر انسان می ماند و حتی تا مدت های زیاد گیجی،گریه،افسردگی را به همراه می آورد. اینجاست که یک بار نماز عصرتان فوت شود برابری می کند با از دست دادن خانواده و ثروتتان،پس بر آن محافظت کنید و برای هیچ امر دنیوی آن را ترک نکنید.
عَنْ عَلِیٍّ، قَالَ: لَمَّا کَانَ یَوْمُ الْأَحْزَابِ، قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَلَأَ اللهُ قُبُورَهُمْ وَبُیُوتَهُمْ نَارًا، کَمَا حَبَسُونَا، وَشَغَلُونَا عَنِ الصَّلَاهِ الْوُسْطَى، حَتَّى غَابَتِ الشَّمْسُ» مسلم حدیث 627
ترجمه:از علی(رضی الله عنه) روایت است که گفت:روز احزاب رسول الله(صلی الله علیه و سلم) فرمود: خداوند قبرها و خانه های آنان را پر از آتش کند که ما را زندانی کردند و از نماز عصر بازداشتند تا آفتاب غروب کرد.
عَنْ أَبِی المَلِیحِ، قَالَ: کُنَّا مَعَ بُرَیْدَهَ فِی غَزْوَهٍ فِی یَوْمٍ ذِی غَیْمٍ، فَقَالَ: بَکِّرُوا بِصَلاَهِ العَصْرِ، فَإِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ تَرَکَ صَلاَهَ العَصْرِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» بخاری حدیث 553
ترجمه:از ابی ملیح(رض) روایت است که گفت:همراه بریده در جنگی قرار داشتیم که در روز ذی غنیم بود پس گفت:برای نماز عصر بلند شوید، پس پیامبر(صلی الله علیه و سلم) فرمود:هر کس نماز عصر را ترک کند قطعا عملش تباه می شود.
نکته:البته در مورد این حدیث توجه داشته باشید که در لفظ حبط عمله بین علما اختلاف است که آیا منظور این است که در آن روز عملش تباه می شود یا به کلی مرتد می شود.
حال ببینید که چقدر خطرناک است ترک نماز عصر به طوری که باعث نابودی عمل انسان می شود.

عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ فِی دَارِهِ بِالْبَصْرَهِ، حِینَ انْصَرَفَ مِنَ الظُّهْرِ، وَدَارُهُ بِجَنْبِ الْمَسْجِدِ، فَلَمَّا دَخَلْنَا عَلَیْهِ، قَالَ: أَصَلَّیْتُمُ الْعَصْرَ؟ فَقُلْنَا لَهُ: إِنَّمَا انْصَرَفْنَا السَّاعَهَ مِنَ الظُّهْرِ، قَالَ: فَصَلُّوا الْعَصْرَ، فَقُمْنَا، فَصَلَّیْنَا، فَلَمَّا انْصَرَفْنَا، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، یَقُولُ: «تِلْکَ صَلَاهُ الْمُنَافِقِ، یَجْلِسُ یَرْقُبُ الشَّمْسَ حَتَّى إِذَا کَانَتْ بَیْنَ قَرْنَیِ الشَّیْطَانِ، قَامَ فَنَقَرَهَا أَرْبَعًا، لَا یَذْکُرُ اللهَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا» مسلم حدیث 622

ترجمه:از علاء بن عبدالرحمن (رض) روایت است که او وارد خانه انس بن مالک(رض) در خانه اش در بصره شد. .خانه اش در کنار مسجد بود و زمانی که نمازش تمام شد ما بر او داخل شدیم. او گفت:آیا نماز عصر را خواندید؟ به او گفتیم ما تنها مدتی است که نماز ظهر را تمام کرده ایم.انس گفت:بلند شوید و نماز عصر را بخوانید. علا می گوید بلند شدیم و خواندیم و سپس انس گفت:از رسول الله(صلی الله علیه و سلم) شنیدم که می فرماید:این نماز منافق است که می نشیند تا اینکه آفتاب بین دو شاخ شیطان قرار گیرد و سپس بلند می شود نوک می زند(سریع نماز می خواند) و خداوند را جز اندکی یاد نمی کند.



صفحات ویژه

[ صفحات: ویژه ]
صفحات دیگر

کد آهنگ

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اسلام آنلاین است. ||اسلا م آنلاین ...